Tenaga Kerja Mahir Kelebihan Malaysia

. Senin, 24 Februari 2014

KUALA LUMPUR – Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Selasa menegaskan bahawa Malaysia mempunyai kelebihan istimewa di rantau ini kerana memiliki tenaga kerja berkemahiran tinggi, pelbagai budaya dan berupaya menguasai pelbagai bahasa.

Katanya dengan memiliki ramai bakat berkemampuan, pelbagai dan diketahui sejagat mampu memenuhi keperluan pelabur global, Malaysia menarik pelaburan berjumlah RM162.4 bilion pada 2012, pencapaian tertinggi dan membanggakan setakat ini, dalam keadaaan ekonomi global yang tidak menentu.

“Ini membuktikan kemampuan kami untuk membuat penyesuaian serta menyokong pasaran Asia dan ramai pengurus Malaysia kini menerajui operasi syarikat multinasional (MNCs) global di rantau dunia sebelah sini,” katanya ketika menyampaikan ucaptama pada forum anjuran Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (Mida) bertajuk ‘Era Asia: Perspektif Malaysia’ di sini Selasa.

Muhyiddin berkata untuk memastikan sistem pendidikan Malaysia berkembang seiring dengan ekonomi global yang berdaya saing, baru-baru ini, Kementerian Pendidikan mengeluarkan Rangka Tindakan Pendidikan negara yang meliputi tempoh 12 tahun.

“Oleh kerana pendidikan merupakan keutamaan nombor satu kami, maka bajet negara kami memperuntukkan RM100 juta bagi meningkatkan prestasi pendidikan dan latihan kemahiran,” katanya.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pendidikan, berkata kini terdapat 20 universiti awam dan 21 universiti swata serta lebih 400 kolej, politeknik dan institut latihan perindustrian di seluruh Malaysia.

Katanya bagi melengkapi usaha kerajaan, sektor swasta menubuhkan banyak institusi pendidikan yang melahirkan ramai tenaga kerja mahir dalam bidang profesional dan separa profesional.

“Sebagai hab pendidikan di rantau ini, Malaysia bukan sahaja menarik pelajar antarabangsa, tetapi juga universiti asing untuk membuka kampus cawangan di seluruh negara ini,” katanya.

Muhyiddin berkata di samping pendidikan formal, institusi latihan awam seperti sekolah teknik, institut latihan perindustrian, politeknik dan pusat pembangunan kemahiran juga dibuka di seluruh negara untuk memenuhi keperluan sektor industri yang sentiasa berkembang.

Melalui usaha kerjasama, beberapa institut kemahiran lanjutan antarabangsa ditubuhkan di negara ini seperti Institut Jerman-Malaysia, Institut Malaysia-Perancis, Institut Teknikal Jepun-Malaysia, Institut British-Malaysia dan Institut Malaysia-Sepanyol.

“Dalam lawatan ke luar negara baru-baru ini, saya mengadakan pertemuan dengan kapten industri, saya juga mencadangkan agar pelabur dan syarikat asing mengadakan kerjasama strategik dengan universiti tempatan,” katanya.

Muhyiddin berkata langkah itu boleh menjadi cara berkesan untuk melahirkan tenaga kerja mahir dalam sektor khusus yang amat diperlukan pelabur asing.

Katanya Malaysia juga mampu memberi sumbangan besar ke arah kemakmuran berterusan Asia.

Menurut beliau Malaysia mendapati ia berada dalam kedudukan yang amat baik untuk menjadi jambatan yang menghubungkan Asia dengan rantau lain di dunia dalam bidang ekonomi dan geopolitik.

“Ketika ia berusaha secara agresif untuk mencapai status negara maju, Malaysia bertuah kerana mendapati ia mempunyai kedudukan yang begitu strategik di rantau paling pesat berkembang di dunia ini,” kata Muhyiddin. – BERNAMA

0 komentar: